Dr. Gabriela Manolache-Moldovan, medic stomatolog copii și adulți, fondator clinica ClassMed
“Mersul la medicul stomatolog nu este un lux, este o necesitate. Este foarte importantă crearea unei echipe puternice și o bună colaborare între pacient și medicul stomatolog. Atunci există toate șansele ca pacienții să își păstreze dantura, așa cum spun eu, mai în glumă, mai în serios, până la 100 plus.”
-
Cum a început ideea acestui proiect: o clinică stomatologică pentru copii și adolescenți? A fost o provocare venită din pasiune?
Da, a fost o provocare venită din pasiune, dar poate, mai mult decât atât, nu am putut uita, de-a lungul anilor, experiența trăită, undeva în jurul vârstei de 7 ani, atunci când am mers la medicul stomatolog. Niciodată nu am renunțat să văd lucrurile cu ochi de copil, iar pe toți pacienții copii pe care i-am avut în decursul anilor, i-am tratat ca și cum mi-ar fi plăcut mie să mă trateze medicul stomatolog atunci când eram un copilaș speriat, neștiutor de ceea ce urmează să mi se întâmple.
În timp, am observat cum copiii veneau către mine ca un magnet și aveam o mare bucurie de a le lucra și aproape 100% mi se întâmpla să îi conving să fie pacienții mei. Și așa am început să mă gândesc cât de frumos ar fi să existe un loc destinat copiilor, cu aparatură specială pentru ei, totul să fie gândit pentru ei, așa încât, când te transpui în pielea lor, să fie bucurie, să nu fie teamă, să putem colabora mai ușor. Deci da, a fost o mare pasiune pe care o împărtășesc și astăzi, zi de zi. Acum suntem o echipă care împărtășește această pasiune și care își face meseria cu dedicare și foarte bine.
-
Dacă mâine ai fi persoana care ar putea schimba sau adăuga trei lucruri în ceea ce privește domeniul tău de activitate, care ar fi acestea?
Primul lucru pe care l-aș schimba: aș institui o colaborare cu Casa de Asigurări de Sănătate corectă, justă, punctuală, respectiv cei care contribuie la asigurările de sănătate de stat, să poată beneficia de niște manopere clare și decontate de către CAS. La momentul acesta lista de servicii decontate este foarte restrânsă. Sunt sigură că mulți pacienți ar contribui mai mult ca sumă lunară, pentru a beneficia de mai multe servicii. Al doilea aspect pe care l-aș schimba ar fi obligativitatea perfecționării continue a medicilor stomatologi, an de an. Orice medic stomatolog, din punctul meu de vedere, ar trebui să parcurgă o serie de cursuri obligatorii, o anumită curriculă ce trebuie parcursă an de an. Un al treilea aspect ține de profilaxie. După modelul european, fiecare pacient asigurat de CAS ar trebui să aibă obligativitatea controlului periodic, la interval de 6 luni. În stomatologie, profilaxia este totul, iar acest lucru nu ar trebui lăsat la latitudinea pacientului. Astfel, beneficiile ar fi de ambele părți: pacientul nu s-ar prezenta la medic doar atunci când are dureri, iar noi, stomatologii, nu ne-am mai confrunta cu cazuri dificile și dureroase.
-
De ce avem nevoie de prevenție în stomatologie?
Dacă un pacient își dorește să nu mai aibă dureri, să nu mai cheltuiască sume importante de bani și să nu mai irosească din timpul său cu ședințele (deloc puține) la medicul stomatolog, trebuie să înțeleagă că toate acestea înseamnă, de fapt, prevenție. Dacă pacientul nu respectă calendarul ședințelor de prevenție/ control, stabilite de comun acord cu medicul stomatolog curant, la 4 luni, la 6 luni, la un an, în funcție de patologia sa, acesta se va confrunta cu probleme majore ale danturii și, implicit, cu tot ce uremază acestora . Este similar cu verificarea periodică a autoturismelor. Așadar, în stomatologie și nu numai, profilaxia este cea mai importantă. Sau, mai bine zis, conștientizarea nevoii de profilaxie.
-
Cum este să lucrezi cu copiii?
Cu copiii este minunat să lucrezi. De multe ori, unii copii sunt mai cuminți și mai ascultători decât adulții. Când vine un copil în cabinet și fuge către mine pentru a-mi da un pupic sau pentru a-mi dărui un simplu biscuit sau doar pentru a o vedea pe “doamna doctor”, nu există bucurie mai mare în sufletul meu. Odată ce un copil este convins că tu vrei să îi faci bine și că ești , de fapt, prietenul lui, cuvântul “durere” nu mai există. Cu mult tact și prin înțelegerea rolului fiecăruia (părinte, medic, micuț pacient) se creează o echipă indestructibilă. Prin mâinile mele au trecut generații, cei care acum 20 și ceva de ani îmi deveneau pacienți, acum vin cu copiii lor. Aceasta înseamnă să fii un medic stomatolog bun.
-
Care este cea mai mare satisfacție pe care ți-o aduce profesia ta?
Evoc aici o scurtă amintire. Era o zi obișnuită de lucru, eram în cabinet cu un pacient și, la un moment dat, colega mea de la recepție îmi spune că sunt așteptată pe hol, de un tânăr. La finalul tratamentului am ieșit să văd despre cine este vorba: un tânăr înalt, care mă privea extrem de frumos și care exprima o oarecare recunoștință. Mi-a luat ceva timp să îmi dau seama că era vorba despre Gabriel, un fost pacient, care mi-a trecut pragul când era micuț. Acum era student la stomatologie și își dorea să facă practică, să învețe meserie în cabinetul meu. Nu există satisfacție mai mare decât să vezi că foștii pacienți au îmbrățișat această frumoasă meserie. Niciuna din laudele pacienților mei adulți, nicio sumă de bani, nimic altceva nu se compară cu această bucurie de a vedea că, un copil a ales ca, atunci când a devenit adult, să se facă stomatolog, pentru că tu, ca medic, atunci când era micuț, l-ai convins că la stomatolog este bine, este frumos, este în siguranță să fie pacient.
-
Ești mamă a trei copii. Care sunt cele mai mari provocări ale acestei meserii?
Da, sunt mama a trei copii minunați, iar regretul meu cel mai mare este că nu am petrecut mai mult timp cu ei. Meseria noastră se întâmplă în cabinet, în gura pacientului, chiar și 12 ore pe zi, asta însemnând că ești plecat de acasă. Acum rolurile s-au cam inversat, eu dorindu-mi să petrec cât mai mult timp cu ei, dar ei deja având alte preocupări și priorități. Dar sunt o mamă fericită! Întotdeauna am empatizat în cabinetul stomatologic cu părinții pacienților mei. Faptul că sunt mamă știu ce emoții, griji, temeri îi încearcă pe mămicile sau tăticii micuților mei pacienți. Am depus toate eforturile astfel încât, dacă eu aș fi fost părintele pacientului să plec cât mai mulțumită de colaborarea cu medicul stomatolog.
-
Care sunt secretele de care trebuie să ținem cont când vine vorba de îngrijirea dinților?
Secretul este unul singur și mare: ce faci tu ca pacient acasă, felul cum te speli pe dinți, igiena orală. Dacă pacientul are grijă de igiena lui și vine la controalele periodice, stabilite de comun acord cu medicul stomatolg curant, va avea parte mult timp de dinții pe care i-a lăsat Dumnezeu. Se spune că primul rând de dinți ți-i dă Dumnezeu, iar al doilea îl plătești. Noi salvăm dinții pacienților, dar avem nevoie și de colaborarea lor, să facă acasă ceea ce îi sfatuim și îi invățăm în cabinetul stomatologic.
-
E un lux mersul la stomatolog/ îngrijirea dinților?
Eu aș spune că nu. Dacă pacientul vine la controalele periodice și are un start în care își rezolvă toate problemele dentare, indiferent că sunt carii, extracții, lucrări sau ce mai are nevoie, mai departe, întreținerea acestora pe termen lung, nu este un lux. Deci a veni de două ori pe an la stomatolog pentru o igienizare, poate este mai ieftin decât a merge, de exemplu, la un salon de înfrumusețare. Problema majoră este că pacienții nu pun preț pe dinții lor, decât în momentul apariției durerii. De aici începe luxul de a merge la medicul stomatolog. Dinții sunt un dar de la Dumnezeu și fiecare reprezintă un organ, fiecare dinte reprezintă viața noastră și finalul unui meridian energetic. Mersul la medicul stomatolog nu este un lux, este o necesitate. Este foarte importantă crearea unei echipe puternice și o bună colaborare între pacient și medicul stomatolog. Atunci există toate șansele ca pacienții să își păstreze dantura, așa cum spun eu, mai în glumă, mai în serios, până la 100 plus.
Doamna doctor Gabriela Manolache-Moldovan, medic stomatolog copii și adulți acordă consultații de specialitate, în clinica ClassMed- Zâmbetul meu.
Lasă-ne un comentariu